Viimasel ajal on justkui trendiks muutunud, et pisikesed sõltumatud poliitika dokumentaalid lastakse alguses kehvemapoolsel DVD-l vabavarana netti, et siis meelitada inimest hiljem korralikku reliisi tellima. Nii ka seekord selle suurepärase Georgia ülikoolist pärit abiprofessori Roger Stahl´i meediakriitilise teosega. Olles näinud varem dokumentaalfilmi, lõike ja käinud isegi ühel välislektori loengul kuulamas juttu Pentagoni ja Hollywoodi ühistest projektidest, arvasin end enam vähem teadvat millest juttu tehakse, kuid minu varasem kogemus teemas võiks puudutada vaid 3-4 peatükki selles üle kahe tunnises programmis. Roger Stahl aga pakkus kokku 9 eri sisuga chapterit.1. Spectacle - Sissejuhatav osa valitsuse ja reklaamiagentuuride, ning tipp lavastajate koostööst Iraagi sissetungi ülivisualiseeritud välimuse loomisel.
2. Clean War - Õpetus sellest kuidas näidata sõda inimestele puhtana, jättes välja kõik mis võiks nende mõtted viia tsiviilohvrite ja reaalse hävingu suunas. Luuakse hulgaliselt metafoore mis peaksid kõrvus pehmemaina katma tõelist sõnumit.
3. Techno-fetishism - Pidev ja järjekindel rõhumine relvade, lennukite ja muude sõjamasinate tehnilistele andmetele ja välimusele mis loob pildi võitmatusest ja tehnoloogilisest üleolekusat, uhkusest oma armee üle.
4. Demonization - Vastaste ja eriti Husseini mustamisest vahendeid valimata, kus eriti kavalana tundub lüke kus Saddami nime hakati hääldama meedias kui Saadam´it, luues paraleeli patu pesa soodomaga.
5. Reality TV - Sõjavälja reality show´de loomine ja sponsoreerimine. Tavaliste realiy showde ( Fear Factor näiteks ) muutmine militaarkallakuga vaatemänguks, pidev sõjalise imidži tootmine ja hoidmine huviorbiidis.
6. Spectator Sports - Sisse tuuakse sõja ja spordi võrdlus, kus lahinguväljal kogetut kirjeldavad ajakirjanikud spordi terminitega püüdes jätta võltstunnet, et kõik Iraagis toimuv on mäng.7. Toys - Meeletu rebimine mänguasjatootjate vahel kes paiskab müügile realistlikumad action figure´id ja müüb tänu sellele rohkem kuna nõudlus on meeletult kasvanud. Absurdne juhtum kus ajakirjandusse lekkis foto automaadi toru ees istuvast mustanahalisest ühendriikide sõdurist kelle Al Quida oli vangistanud. Pentagon tundis fotol ära oma kaduma läinud reamehe ehk indentifitseeris isiku, mänguasjade tootja tundis aga fotol ära oma uue G.I Joe mudeli. He he !
8. Video Games - Videomängudest kui armee värbamiskampaania osast ja noorte teadvuses kujundite kinnitajast on kõigile teada fakt.
9. Dissent - Telediktor ütleb uudiste vaatajaile, et tal on kahju näidata rahudemonstrante kuna paljude telerite ees istujate pojad on iraagis aga kuna USA on demokraatlik maa on ta kohustatud vägisi ka korraks seda uudistelõiku näitama. Need on vaid mõned väljatoodud hetked igast teemast ja vaid uudislõikudest koosneval dokumentaalil on veel nii mõndagi huvitavat, ning meie jaoks mõistmatult absurdset, kuid hästi töötavat propagandat näidata. Meedia on mudelite loomisel tugev relv ja dr. Roger Stahl tutvustab meile seda samasuguse entusiasmiga, nagu ajakirjanik uut tanki tekno-fetišismi lõigus. Ametlik DVD ilmub septembris ja ettetellimusi saab vormistada siit. Väärt vaatamine, väga valgustav. 4,5/5
Top Gun - edukaim armee rahastatud film mis oli Pentagoni ja Scott´i suhte ilus algus.
2 comments:
I just posted some discussion about military/entertainment linkages and addresses the work of Roger Stahl.
Check it out at Serial Consign
Thanks for the link, will check later. : )
Post a Comment