Saturday, April 21, 2007

Paprika

Paprika - Satoshi Kon 2006

Täna oli mul kolm kokkupuudet jaapaniga,. Esiteks lamasin pool tunnikest jaapani massaašivoodil ja lasin targal arvutiprogrammil oma seljale, tuharatele ja säärtele mõnusat mudimist teha. Just siis kui tekkis tunne, et silm hakkab looja vajuma ja meel upub naudingute merre, muutis voodi programm vaikselt selga paitavat mustrit ja haaras mind hoopis tugevamasse haardesse. Kas tõesti masinate mäss on alanud, jooksis hetkeks mõtteist läbi. Õnneks siiski masin peatselt taltus, vabastas mind oma haardest ja palus paari piiksu, ning vilkuva tulukesega signaliseerides andestust. Arvatavasti olid kurjad jaapani programmeerijad masinasse ka kerge gaijin´i viha sisse söötnud, ega see kone muidu mind nii väntsutanud poleks. Kuna masin kuulab aga programmi käsku, sai ta andestuse. Kodus panin masinasse Paprika screener DVD. Pilt oli korralik ( 4,7 mb/s ), vaid ülal ääres jooksis triip, kuid sellega harjusin peatselt. Seekord hüppasin põhimõtteliselt vette tundmatus kohas. Satoshi Kon´i töödest olin varem näinud Perfect Blue´d ja see polnud küll muljet avaldanud, kõik jahusid filmist aga minu jaoks oli igav. Paprikaga aga oli vastupidi. Baka foorumis sellest pea ei räägitudki ja minu küsimust filmi kohta ignoreeriti. Välismaised saidid olid väheke lahkemad ja pakkusid ka paar sõna peale traileri lingi. Trailereid ma aga kunagi enne filmi juurde asumist ei vaata, pole hullemat spoilerdajat kui tipphetkedele rõhuv reklaamklipp. Kokkuvõttes ei teadnud ma enne vaatama hakkamist ikka muud kui, et film on hea. Pole ma mingi anime ekspert ja profi pilguga hinnata ei oska, kuid minu silmale oli mega-gigodon hea. Lõbus, põnev ja ilus. Veidi sci-fi, veidi fantasy ja ka tibake müstikat. Hea lugu pisikeste vajalike detailidega mis filmi lõpus justkui puzzle tükid kõik oma õige koha leiavad. Film unenägudest, kus ükski fantaasia pole tähtsusetu, vaid omab võtit REM´i nägija või kellegi teise mõistmiseks. Need unenäod ja unes nägemised ongi kõige põnevamad kohad, iga järgmine meele ettekujutatud pilt viib üha kaugemale reaalsusest ja murrab piirid. Võimatu saab võimalikuks ja lavastaja võib lasta end kartmatult fantaasial kanda, uued visuaalid on veelgi jõulisemad ja uued ideed jaburamad. Kõik on lubatud, kõik on uni. Kas aga jääbki mingi erinevus une ja ärkveloleku vahele või haarab uni kõik oma valdusesse. Võitlusse unega asub punapäine Paprika, vallatu neiu keda loodan täna ka oma unenägudes kohata. 4,5/5
Paprika on alati seikluseks ja vallatusteks valmis.

2 comments:

paranoiadisco said...

Treiler avaldas muljet, peab ka ikka ära vaatama.

Trash said...

Vaata kindlasti, mulle kohe väga meeldis oma avatud fantaasialennuga. Ilus ja taju laiendav kogemus. Faking põnev ka veel.