Tuesday, February 10, 2009

Hard to Be a God

Es ist nicht leicht ein Gott zu sein - Peter Fleischmann 1990

Vendade Strugatskite "Raske on olla jumal" on ilmunud ka eesti keeles ning minul isiklikult rohkem kui korra läbi loetud, viimati küll juba pool eluead tagasi, kuid olen kindel, et meeldiks praegugi. Film igaljuhul meeldis väga, kuid olen kindel, et selleks läheb vaatajas vaja kübekest nõukogude ajastu tunnetust, venekeele oskust ja tutvust punase kodumaa sci-fi filmidega, sest kuigi teos on valminud koostööna saksa ja prantsusmaaga, on kogu kinolool peal märgatav sovjeti pitser. Seekord oli see aga positiivne. Ma ei räägi siin praegu kommunistlikust ideoloogiast mide võib küll filmikõrvale lisaks mõelda, vaid visuaalsest taustast, dekoratsioonidest ja rütmist. See mis mõnele võib tunduda odava b-ulmeka välimusena, tõi minule koheselt meelde Kin-Dza-Dza ja mõned Venemaal kaheksakümnendatel vändatud ajaloolised seiklusfilmid. Võõral planeedil võibki elu teistmoodi olla ning nende keskaeg ei pruugi otseselt meie omaga sarnaneda, seetõttu ei saa ka odavalt tehtud camp´ilikke dekoratsioone vääradeks pidada, ulme võib ju välja pakkuda mida iganes. USA mõistes tüüpiline post-apocalyptic sci-fi crap´ilik välimus muutub täiesti arvestatavaks nõukogude ulmedekoratsiooniks ja butafooriaks. Võrreldes raamatut ja filmi, meeldis mulle viimase puhul suurendatud keskendumine uurijatele enestele. Võib-olla ma raamatut nii selgelt ei mäleta, kuid minu arust jäid jälgijad seal põhiloo sisse koos oma emotsionaalsete nõrkustega, siin aga tõsteti esile ka nende endi väikest kõrvallugu kus planeedi ümber tiirlevas kosmoselaevas toimusid sarnased tunnetepursked Arkanar´i kuningliku õukonnaga. Karm mõtlemapanev ulmefilm. 5/5
Don Rumata´t mänginud Edward Zentara meenutas mulle välimuselt ja olemuselt Rutger Hauer ja Christopher Lambert´i kadunud väikevenda.

14 comments:

Ulmeguru said...

Film on muidugi paras kõnts... loe parem veel üks kord romaan läbi... loomulikult ei pea ekraniseering sõna-sõnalt romaani järgima, aga iga muutus võiks omada mingit põhjendust...

Filmil on mõned vabandused: algselt tehti kuhugi Krimmi kanti ikka väga vägev keskaegne linnak, aga see hävis tules... või midagi sinnakanti... ja siis filmiti selle raha eest, mis üle jäi...

Samas küsiks, et kas Sul on DVD? Selle vastu tunneks siiski huvi... osta ei täi, aga tooriku hinnaga võtaks, sest ikkagi Strugatskite ekraniseering...

Kui ma aga mõne venelasega sellest filmist rääkima satun, siis alati kiidan, sest neil on miski haige arusaam, et kõik Strugatskite ekraniseeringud on jamad... ok, erand tehakse Tarkovskile, et suur kunstnik jne.

Trash said...

Dont know, mulle ikka meeldis kohe väga ja kõntsaks mingil juhul ei nimetaks. Võib-olla ootused olid veelgi madalamad kui muidu, et tuli meeldiv üllatus.

On DVD, saad!

Ulmeguru said...

Kõnts just siis, kui võrrelda vendade parima romaaniga... kui film iseeneses, siis ambitsioonikas b-film...

Trash said...

Mis on sinu jaoks parim romaan ?

Ulmeguru said...

Vendadel Strugatskitel on kindlasti selleks «Raske on olla jumal». Siis tuleb pisut tühja maad ja tulevad läbisegi «Inetud luiged», ««Hukkunud Alpinisti» hotell», «Väljasõit rohelisse», «Põrnikas sipelgapesas» ja «Понедельник начинается в субботу» ... ning siis kõik ülejäänud.

Trash said...

Minul vist «Väljasõit rohelisse» aga Inetud luiged peaks ka kunagi läbi lugema.

Anonymous said...

Hukkunud alpinist mul.
Miljard aastat enne maailmalõppu kohe järel.
Ülejäänud suht jama.

L.

Trash said...

Kas sul Luiged on? Laenaks kunagi.

Anonymous said...

Mul v? Ei ole, mul õnnestus sest pasast juba ammuilma lahti saada.

L.

Trash said...

Egas midagi, leian mujalt. Hetkel nagunii 23 kilo koomikseid ootamas, üleeile suruti veel mingi täiesti tundmatu mangasari kotti, polnud tellinud ega tahtnud.

Anonymous said...

A loe ikka kvaliteetkraami, tundmatut mangasarja soovitaks mina läbi töötada, khm khm, töötoas...


L.

Trash said...

Vaevalt ma üldse seda lugema hakkan, liiga palju muud head-paremat käes.

Anonymous said...

Käesoleval aastal peaks venelaste film välja tulema:
http://www.imdb.com/title/tt2328813/

Trash said...

Tuleb vaadata. Tänks teabe eest!