Põige Brasiilia kino juurde, seekord esmatutvust vihase mehe Sergio Bianchi´ga keda kodumaal kiidetakse ja kardetakse. Ja on ka põhjust. Kiita tuleb tema suurepärast jutustamisoskust, teravat satiiritunnetust, küünilisust mis on ühtviisi mustast huumorist kui ka masendusest ning hoolivusest kantud. Karta aga tema rünnakut rahamaailma vastu, tema korruptsioonikriitikat, inimõiguste eest seismist ja sotsiaalsete valupunktide välja toomist. Tõsi ta on, meil ei ole vaja üldse karta, vaid ainult kiita, kuid eks Brasiilias ole neid päris palju kelle varvastele mees astub. Või ütleme nii, et saapakannaga täiest jõust virutab.Mind pani filmist huvituma rassismiaspekt. Teada ju on, et brasiilias elavad vaid segaverelised ja mis rassismist seal ikka juttu teha saab, kuid ka seal on süsimust murjam kehvem inimene kui mestiits või mulatt ning kui sul rahakoti vahel paar kupüüri, siis arvatavasti ka hele nahk ning euroopasse ulatuvad juured. Otseselt seda teemat kahjuks aga ei puudutatud, küll aga olid olemas väikesed torked ning aeg ajalt ilmus etnilise tausta viited muude sotsiaalprobleemide lahkamise seast esile.Lavastaja toob näiteid minevikust, ajast mil veel orjadega kaubeldi ning kõrvutab neid tänapäevaste situatsioonidega, andes vaatajale mõista, et paremaks ei ole midagi läinud, vaata veel, et hullemaks. Muidugi on see vaieldav kas on võimalik võrrelda orjalaevas veedetud paari kuud kestvat vangistust praeguse aja ülerahvastatud vanglates virelemisega ilma teadmiseta millal vabadus koidab ning rääkida sellest, et orjapidaja söötis, kattis ja maksis samuti vähest palka oma orjadele, samas kui praegused vabad inimesed on näljas ja kõngevad tänavatel. Vaatasin hiljuti José Padilha paljukiidetud dokumentaalfilmi Bus 174-ja ning imestasin kui vähe uut informatsiooni on lavastajal minu jaoks pakkuda. Käesoleva filmi puhul aga oli kõik teisiti, ikka ja taas tõmbas režissöör lahti mõne kapi ja kiskus luukeresid välja, tehes seda kõike ääretult nauditavas koomilise satiiri vormis. Huvitav, põnev ning hästi kukkupandud puzzle. Viimase aja suuremaid elamusi sotsiaalkriitika valdkonnast. 4,5/5
Kunagine, hiljem vabaduse ostnud ori oma enda orjadega ning mõdell näitamas brasiilia nahatoone.
No comments:
Post a Comment