Filmiõppejõu Thom Andersen´i essee oma kodulinnast Los Angelesest ning selle kujutamisest kinolinal, sümbioosist mis on mõjutanud mõlemas suunas, surudes linalugusid LA raamidese ning vorminud linna seoses nii Hollywood´i säraga kui kinos nähtud situatsioonidega, mis läbi ekraanifiktiivuse on muutnud hiljem reaalset linnapilti. Armastus oma kodulinna ning kinokunsti vastu on kaks läbivat teemat, kuid tihti need ei saa omavahel läbi, sest mõni väärt linalugu on võib-olla ahistanud linna või siis saastafilmis on suudetud Los Angeles palju isikupärasemalt indile saada. Autor kohati lausa solvub - pahandab, et mõni unikaalne arhidektuuriväärtusega ehitis on kinoloos lollide kriminaalide koduks või siis lasevad terroristid õhku mõne linna sümboli, rääkimata stseenist kus Riggs kisub filmis Leathal Weapon 2 oma auto külge seotud trossiga terve kultuuriväärtusega ehitise alla kuristikku.
Kolm filmi saavad erilise tähelepanu osaliseks ning need on Blade Runner, LA Confidential ning Chinatown. Kaks viimast aitavad selgitada linna ajalugu mis tõsi küll filmides nähtust väheke erinev ning Blade Runner iseloomustab, asetudes ise küll tulevikku, kaheksakümnendate Los Angelese mentaalsust ning utoopiat mille poole selle ajastu linnaarhidektuur pürgis. Näidatakse hulgaliselt hooneid, tutvustatakse LA elurütmi ning lisaks kübeke filmi ning linnaajalugu. Pea kolme tunnise jutustatud essee taustaks võib näha lõike sadadest kuulsatest ja rämpskino varamusse kuuluvatest filmidest, aktuaalset dokumentaalfilmile omast materjali on vast kõigest viie minuti jagu.
Autor lubab enesele torkavaid satiirilisi viiteid ja süvafilosoofilisi arutlusi, kõike ei pea võtma puhta kullana, kuid peale käesoleva linaloo vaatamist märkad LA-s toimuvates filmides asju mida varem ei märganud. Näiteks Drive´i puhul tuleb mul nüüd filmist meelde hulga rohkem veidraid detaile mida varem ei oleks osanud tähelegi panna. Kasvõi fakt, et igas LA filmis näitab politseinikku ja Ryan Gosling võtteplatsid mundrit kandes tõestas seda. 5/5
Bradbury Building - J.F. Sebastian´i kodu.
No comments:
Post a Comment