Saturday, December 31, 2011

The Blade

Dao - Hark Tsui 1995

Mõtlesin, et ma ei mõistnud aastaid tagasi käesolevat filmi õieti hinnata. Teadsin, et semi-klassika staatuses ja paljudele meeldib ning kui FilmNet seda lõpuks lasi, olin kohe palumas, et sõber sellise väärt teose mulle VHS-ile telkust ümber võtaks. Värin sees pistsin siis videokasseti kodus masinasse, aga suured emotsioonid jäid saabumata. Seetõttu läksin mõned päevad tagasi uuele katsele arvates, et ju ma siis ei saanud millestkui õieti aru või ei tabanud ära žanrisiseseid nüansse mille tõttu Blade nii hinnatud on.
Kordusvaatamisel aga läks samamoodi ja kuigi ma adusin rohkem martial arts filmi kohta unikaalset montaaži ning kaameratööd, ei ole see ometigi midagi sellist mis teeb filmi paremaks ning lõpuks jääb see kõik vaid valmimisaasta mõistes popiks lisaelemendiks. Samuti adusin tegelaste moraalseid dilemmasid, kuid ka need on ühe wuxia elementidega kinoloo kohta liiga omased suurele autorikinole kus sügavust ehitatakse keerulisemate konstruktsioonidega ja selle mõistmine eeldab teistlaadi häälestatust kui märulivaatajal meeltes on. Jutustada lugu läbi naise silmade on omapärane sellele žanrikinole küll, kuid egas see veel filmi tee.
Mina nägin lõpuks vaid üht lausa üllatavalt nadi sättinguga võitlusfilmi mis kangesti püüdis kunstiliselt tasemel olla, lõhkudes sellega traditsioonilise wuxia piirid. Kuna aga selle kõrge kunstini ei jõutud, siis jäi linalugu kuhugi tühjusesse kõlkuma, olemata lõpikult lavastaja originaal või siis klassikaline kung-fu film. Montaaž oli minu arust sobimatu, aga veelgi enam stilistika mis pakkus justki spagetiveternitest tuttavaid dekoratsioone, eelistades neid kahjuks audentsetele või siis kasvõi SB stuudio taustadele. Keegi kümme tuhat f'änni võivad ju tõesti pidada seda Tsui Harki parimaks kinoks, kuid minu jaoks oli tegu igava looga mil võis küll olla isikupärane välimus, kuid see ei suutnud asendada kõike millest loobutud oli. 2/5
Kena poster.

No comments: