Wednesday, June 23, 2010

On the Silver Globe

Na srebrnym globie - Andrzej Zulawski 1988

On olemas hulk selliseid filme mis mulle kohe väga meeldivad, kuid mille puhul võin raudkindlalt vanduda, et ma ei vaata neid elus enam kordagi. No olgu, vanduma ma siiski ei hakka, sest olen mees ja mees peab vastupidiselt naistele ja pededele ka oma sõnast kinni pidama. Ütlen siis hoopis, et arvatavasti ei vaata ma seda filmi enam kunagi, kuigi tegu on suurepärase kinolooga. Erinevate teoste puhul on põhjused erinevad, kuid praegu võin väita, et lihtsalt ei viitsiks taaskord pea kolm tundi teleka eest poolakate tõmblemisi vaadata, sest kõik see mida ma sealt leidsin, jäi mällu nagunii. Nautisin väga visuaalset külge, seda maagilis-müstilist välimust mida kuu teisel küljel tekkinud kultuur pakkus. Fantastiliselt kenad kostüümid ja rituaalse liikumise sätting (analoogne massiivsus Faraon´iga) lõid tunde justkui vaataksid mõnda antropoloogilist või ajaloolist filmi ja mitte ulmekat. Tegelaste kõrgemates sfäärides uitavad mõtted ja probleemid jäid kogu visuaalse pildi alla ning mina ausalt öeldes neid sealt välja kaevata ei soovinudki, vaid pigem paikasin auke oma enese fantaasialendudega. Seetõttu häiris mind ka lavastajapoolne stsenaariumi lugemine kohtades mis kunagi linti jäid võtmata ja mida nüüd tänu kostüümide puudumisele on võimatu algideena taastada. Minu meelest oleks võinud hoopis jätta loo auklikuks, sest silmailu vangitseb piisavalt ja näpuga tekstis ajamine tundub seega mõttetu. Või järsku peab see vahetekstidega versioon nii kauaks kõlbama kui Andrzej Zulawski arvates on tehnoloogia piisavalt arenenud kogu filmi täispikkuses linaletoomiseks. Cameron ju oma Avatariga ootas. He he! Müstiliselt ilusat ulmet mis tundus igast kandist slaavilik, tuletades kõvasti kohe meelde Strugatskite teost "Raske on olla jumal" ning tehes seda nii sisuliselt, kui ekraniseeringut arvesse võttes ka välimuslikult. See paralleel sobis siia, nagu seekord taas ka Andrzej Zulawski autoristiilile omane meeleheitlik edasi-tagasi jooksmine koos nõdrameelse pobina ning lihasetõmblustega. Ulmefilmis on võõrkultuuri seas selline asi kohal, muidu mind on hajuti see aga päris häirinud kohe. Sci-fi klassika mille valmimise taustalood annavad lisa teose olemuse mõistmiseks. 4/5

There is life on Moon.

No comments: