Sunday, February 03, 2008

Johnny To - Take 1

Järgnev tekst ilmus väikeste kärbetega kultuuriajakirja Muusa eelmise aasta maikuu numbris. Kuna Johnny To on aga jätkuvalt mu lemmikrežissöör ja kinnitas seda positsiooni ka oma viimase filmiga Mad Detective, siis kopeerin meeleldi oma lemmikule varem kirjutatud ülistuslaulu ka siia blogisse. Selle mehe loominguga tutvumine on kohustuslik igale action-kinost ja originaalsest lähenemisest lugupidavale filmisõbrale.


Johnny To – konservatiivne geenius

Neli aastat tagasi sattusin juhuslikult supermarketi DVD-de letis vedelevale Tsui Harki löömafilmile "Time and Tide". Korralik multiaudio ja subtiitriridadega saksa toode oli samas hinnaklassis, mis kõrvale asetatud odavad Baltimaade jaoks mõeldud käkid, tõeline kalliskivi mudas. Nädal hiljem poodi tulles oli üksik disk minu üllatuseks ikka veel alles, keegi polnud karpi isegi liigutanud. Ostsin siis ise ära, kuigi polnud aastaid enam Hong Kongi põnevikest vaimustuses olnud.
Kunagine kaheksakümnendate lõpu kuldne kolmik: John Woo, Ringo Lam ja Hark Tsui olid end üheksakümnendate keskpaigaks ammendanud ja ka uusi tegijaid ei paistnud kusagilt peale tulemas. Hong Kong läks 1997-ndal aastal tagasi mandrihiina võimu alla ja terve saare filmitööstus vajus minu jaoks otsekui uttu. Aasia kino uuteks lemmikuteks kujunesid Takeshi Kitano, Hiroyuki Tanaka ( Sabu ) ja Kiyoshi Kurosawa Jaapanist, Zhang Ke Jia Hiinast, ning rahvusvahelisele turule hakkas end jõuliselt suruma uuem korea kino. Hong Kongi action’i olin enda jaoks täiesti maha kandnud, pidades seda lihtsalt noorena läbipõetud haiguseks, mille uusi vorme ei teki.
"Time and Tide" aga muutis kõik, see tekitas siira vaimustuse tippmargi põnevusest ja loo jutustamise ebatraditsioonilisest viisist. Taipasin järsku, et žanril on mulle veel palju pakkuda, liiga vara proovisin nii elujõulist teemat unustada. Sukeldusin uurimistöösse uuema Hong Kongi action-filminduse kohta. Ei võtnudki kaua aega, kui sattusin Johnny To Kei-Fungi nimele, hetke kõige kuumemale lavastajale Hong Kongis, kes on Kar Wai Wong´i, Fruit Chan´i ja Stanley Kwan´i kõrval auväärse koha sisse võtnud.

Telest filmi

1955. aastal sündinud mees asus paarkümmend aastat hiljem tööle käskjalana TVB-is, suurimas Hong Kongi telejaamas. Paar aastat õppis Johnny teletööd ja tõusis 1977-ndaks aastaks programmijuhi kohale. Aasta hiljem tuli debüüt lavastajana. Kuigi film "The Enigmatic Case" polnud läbikukkumine, tundis noormees end režissööri toolil veel ebakindlana. Ta jätkas teleprodutsendina, tehes aeg ajalt filmide juures assistendi tööd.
Kaheksakümnendate keskpaigast lavastas Johnny Cinema City produktsioonifirma rahadega kümmekond üle keskmise draamat, romantilist komöödiat ja põnevikku. Üheksakümnendate alul oli mees suutnud oma nime aasia filmipealinnas kuulsaks teha, ning 1993. aastal valminud filmid nagu "Bare Foot Kid" ja "The Heroic Trio" tõid juba ka tuntuse piiri taga. Üheksakümnendatel algas ka viljakas koostöö Ka-Fai Waiga, endise sõbraga televisioonipäevilt. Koos loodi mitmeid kassafilme ja Milky Way Image nimeline produktsioonifirma. Peab mainima, et Johnny To puhulgi on tegemist miikelikult viljaka lavastajaga, kel alati mitu projekti samaegselt käsil, kuid ometi leiab ta veel aega sõprade katsetusi produtseerida. Talle meeldib kasutada oma filmides suurepärase näitleja Simon Yam´ii teeneid, teineteist täiendades on nende koostööd alati suurepärane.

Jätkub...
Pildid Johnny To eelmise aasta tippfilmist Exiled.

No comments:

Post a Comment