Kõik kes tänu mehe paarile eelmisele filmile jõudsid David Cronenberg´i lootusetu juhtumina maha kanda, saavad seekord taas tõelist vastuvooluujujat, vana head erinevate vaatenurkade väljatoojat näha. Seal kus kogu läänemaailm on ärkamas seoses Venemaal toimuvaga, kus üha rohkem kaheldakse normaalsetes vastastikustes suhetes ja demokraatlikus riigijuhtimises ning nähakse Putinit diktaatorina, seal astub nüüd Cronenberg julgelt endise KGB-lase üllast vene hinge kaitsma. Kuulujuttude järgi olevat Mr. Videodrome isakese Putini enese juurde läinud, painutanud pead vastu Kremli parketti ja saanud peremehe õnnistuse oma emakese venemaa parimaid poegi ülistavale projektile. Eastern Promises´i võttepaigast paari kvartali kaugusel mürgitas FSB agent ülejooksikust dissitendi - Alexander Litvinenko. Režissöör ei jäta seda fakti seoses oma filmiga mainimata, sarnasusi ju on. Ka Cronenbergi filmis on peategelaseks julge, aus ja heasüdamlik tsekist, kes saadetud patusesse Londonisse "tegu korda saatma". Cronenberg on endist kagebeelast luues lausa ülevoolav, andes vaprale vene luurajale peale kena välimuse ka üliinimlikud füüsilised võimed ja terava mõistuse ning pannes vaatajad lausa soovima, et sellised Kremli inglid kaitsjaina meie seas viibiksid. Ja ega siis kiitust vaid vene luurajale jagu, ka pättide ümber sära asetamisega pole lavastaja kitsi. Vaataja saab teada, et Londonis kanda kinnitanud seaduslikud vargad on vabal ajal gurmee köögi kõrgelt hinnatud kokad kes veel ka vabalt mängivad viiulit või tsiteerivad peast Puškinit. Ja vorõ v zakone otsustav kogu näeb Cronenbergi visioonis välja kui erudeeritud hallipäiste professorite klubi, mitte dollaripaki tõttu väljasurev, kapitalismile jalgujäänud liik. Mentide ja pättide maailma kõrval eksisteerivad venelased on aga lausa kullatükikesed, natuke naiivsed küll aga seda vaid tänu oma piiritule heatahtlikkusele, nende dušaale. Keegi võiks ju peale seda vene pillerkaari kus viina voolas ojadena, lauad kukkusid kaaviarikoormate all kokku, ikoonid tantsisid seintel ja loomulikult ei puudunud ka karmoškat vedav karu, veel küsida, et mis sai stsenaariumi põhiliinist - inimkaubandusest. Vaat´see pisike räpane detail jäeti lihtsalt kuhugi tagumisele pingile, suurema osa ajast võttis enda alla staaride kekutamine ja vene hinge avamine. Inimkaubandust ju mainiti, mis te veel tahate? Vaadake parem veelkord Viggo Mortensen´i, jamesbondilike maneeridega šikki FSB agenti. Sel ajal kui Venemaal toodetakse päris karme ja ka üllatavalt teravaid sotsiaalkriitilisi filme, teeb kanadalane ameerikamaa rahadega lastefilmi venelastest. Mulle kanadalased meeldivad aga kohati lähevad nad küll selle armsad olemisega liiale. Loomulikult ei saa ka Cronenberg poliitiliselt hüperkorrektse kanadalasena kellegi kohta halba sõna öelda ja nii tuligi üks naiivne ja nunnu filmike, vene pätiromantikat läänele läägelt tutvustav tilu-lilu. 1,5/5
"Mulle ja meile meeldis!"
Mis süngel ajal me elame.
ReplyDeleteMis on saanud kõigist ruja-kino parimatest poegadest!
Cronenberg kütab siin järjest mingeig selgrootuid draamasid.
Zemeckis vorbib nirusid animatsioone. Järgmisena tuleb jälle kuradima jõulupiksel A Christmas Carol.
Pidevalt potsatavad kinodesse titefantaasiad.
Alla on käinud see maailm.
Mul võttis natuke aega enne kui meenus, et sõna ruja tähendab ju ulmet. He he !
ReplyDeleteHei!
ReplyDeleteMika sa majahaldjas Dobby pildi üles panid? See esines ju Harry Potteri filmides ja mingi tiblakultust ajava kanada pedefilmiga pole sel vähimatki pistmist.
mai tea, minuarust oli jumala hea film.
ReplyDeletema tõesti ei kujuta ette mis asi kogu selle filmi juures pani sind mõtlema kremlile või putinile või mis iganes muule jamale mis pole minuarust nagu üldse tähtis selle filmi juures, täpselt samahästi oleksid peategelased võinud olla eestlased või türklased või kes iganes, filmi raskuskese asus hoopis mujal
Kus asus filmi raskus?
ReplyDeleteväga lihtne
ReplyDeletefilmi raskuskeskme tõid sa ise välja selle pildiga:
http://bp2.blogger.com/_5Qcl1S1MdQQ/R2xNuQQP-hI/AAAAAAAAHNc/RfpIel4bujE/s400/eastern_promises_4.jpg
Jajah, saan aru, et mõne jaoks on vuplites meesterahvas tähtsam, seda nimetatakse homoseksualismiks ja häbeneda pole siin tõesti midagi.
ReplyDeleteTõsiselt võttes aga on kogu see nakollide toel infiltreerumine selline poiste seiklus, kriminaalse tausta üleromantiseerimine ja poole sajandi taguse nõukogudeaegse mentaliteedi kujutamine tänapäeva lääne rekvisiitidega. See võib luua küll filmile juurde müstilist sära aga sama teevad ka draakonid, haldjad ja amfiibinimesed teistes muinasjutufilmides. Elu aastal 2006 on vene kriminaalide hulgas teistsugune, kasutades aga ära tänapäeva inimese huvi kõige keelatu ja salajase järele, rekonstrueeritakse vaataja jaoks urkade kombeid ja hullutatakse neid oma tähtsust/tähendust kaotanud nakollidega.
Ühesõnaga, see on suukade maailm kus me elame aga Cronenbergile unustati öelda. : )
ReplyDelete