Monday, September 03, 2007

The Ninth Gate

The Ninth Gate - Roman Polanski 1999

Kunagi sai Laurilt laenatud VHS-ilt vaadatud ja kohe üldse ei meeldinud. Nüüd, peale hiljaaegu filmile eeskujuks olnud Arturo Pérez-Reverte romaani "Dumas´ klubi" lugemist, tekkis taas isu film üle vaadata. Kahjuks oli mulje teosest enam-vähem sama. Ei kiskunud kaasa. Tundus varem igav ja tundus ka seekord, kuigi peale raamatu lugemist oli juba sarnasuste otsimise pärast huvitavam filmi vaadata. Mulle ei meeldinud ( Kellele Ei Meeldiks Johnny Depp? ) Johnny Depp raamatudetektiiv Dean Corso´na ega Polanski elukaaslane Emmanuelle Seigner tema "kaitseinglina". Viimase kujumuutmine seks-stseeni ajal oli aga küll võimsalt mõjuv, jäädes samas meeldivalt tagasihoidlikuks. Olgu, räägin muidugi kui just raamatut lugenud tüüp ja film ongi tavaliselt mööndustega, kuid mõned hetked, nagu näiteks selle odava väljanägemisega salaühingu teema, oleks saanud ka kordi paremana välja mängida. Samas istus mulle näiteks filmi lõpp rohkem kui raamatu oma. Raamatus meeldis mulle esimese liini lahend ja teine jäi väheke kasinaks. Filmis olid mõlemad liinid kokku segatud ja üldine lõpp hoolimata oma kohatisest tobedusest siiski konkreetsem ja rahuldavam. Mõnusalt müstilisem võiks öelda. Film sobikski minu arust vaatamiseks peale raamatu lugemist. Kuigi film kubiseb häirivatest pisiasjadest, pakub see veel lõpetuseks väikese müsteeriumi. Kui raamatut lugedes sai neid "De Umbrarum Regni Novem Portis´e" kolme erineva raamatu illustratsioone edasi ja tagasi lapatud, ning huviga piltidel leiduvaid erinevusi otsitud, siis film annab asjale veel ühe külje. Aristide Torchiat aitas Lucifer puulõigetes illustratsioonide loomisel ja arvatavasti tegi ta seda ka Polanskiga, filmis olevad illustratsioonid on taas omakorda erinevad raamatus olevaist. Mäng läheb edasi. 1,5/5

9 comments:

Anonymous said...

Mulle ka ei meeldinud ei film ega raamat.

K.

Trash said...

Mulle raamat väga meeldis, lihtsalt Üheksa värava tegevusliini lõpp ei jätnud täiskõhu tunnet.

Ulmeguru said...

Peaks filmi uuesti vaatama... viimasest vaatamisest ongi paar kuud möödas... minuarust film on parem kui raamat... st. Polanski on parem lavastaja kui Pérez-Reverte kirjanikuna...

Minuarust oli salaühing just hästi tehtud, üks filmi kõrghetki... hunnik vananevat liha mustades hõlstides... kari lollpäid...

Trash said...

Paar kuud? Paar aastat vast ikka?

Minule raamat meeldis ja tahaks meeleldi ka Alatriste seiklusi lugeda.Peakski soomest otsima, võib olla juba leiab.

Anonymous said...

ma ei saa üldse midagi aru, mida sa selle filmi kohta kirjutad. ma ise vaatan seda üsna regulaarselt üle ja ikka on väga hea. see on polanski, eks ole. et kui on stseen, kus mees läheb üksinda trepist üles ja midagi ei toimu siis ikka on huvitav. aga analüüsida pole sealjuures midagi.

Trash said...

Sulle põnev, mulle mitte.

Ja peale Bitter Moon´i, Piraatide ja Repulsion´i pole mulle ükski Polanski film istunud.

Ulmeguru said...

Ma usun, et ma vaatan seda filmi keskmiselt paar-kolm korda aastas küll... eile öösel ja täna päeval vaatasin taas... kohe kui algas oli selline hea tunne, mis püsis läbi kogu filmi...

Trash said...

Hullud olete, aega tonnide viisi käes. : )

Ulmeguru said...

Sul on aega priilt käes, kui vaatad AK-d.